Arienne Baars
Mijn persoonlijke ervaring
Al van jongs af aan voelde ik me vaak intens verdrietig en eenzaam. Ik leerde doorzetten, volhouden en sterk zijn, en van binnen voelde ik vooral pijn en leegte. Jaren later volgden burn-out, diagnoses zoals ADHD, hormonale klachten, blepharitis, alopecia, vage pijntjes en klachten en uiteindelijk long covid. Terwijl anderen om me heen herstelden, werd mijn wereld steeds kleiner. Mijn leven stond stil en ik vocht elke dag tegen mijn lichaam, tegen angst, tegen onzekerheid en tegen de paniek dat ik mezelf kwijt was.
Op een moment verloor ik de hoop. Na talloze medische trajecten en alternatieve behandelingen dacht ik: ik kan hier echt niets aan doen, ik moet het uitzitten.
Toen vertelde mijn broertje enthousiast over een methode die veel mensen hielp. Ik zei meteen: “Deze onzin geloof ik niet, dit is niks voor mij.”
Grapje achteraf: na jaren verdieping in deze methode zegt mijn broertje nu wel eens: “Dit is niks voor jou hè, Arie?”
En dan lach ik: “Nee, dit is echt niks voor mij!”

Langzaam groeide mijn nieuwsgierigheid
En wat denk je? Langzaam groeide mijn nieuwsgierigheid. Ik besloot een sessie te doen, voorzichtig en sceptisch. Daar begon mijn omslag. In korte tijd voelde ik weer energie. Ik had het zelf nog niet in de gaten; het was alsof het niet anders was geweest. Anderen wezen me erop, en toen besefte ik het: ik voelde hoop en vertrouwen. Het herstel ging niet over harder vechten, juist over voelen, luisteren naar mijn lichaam en opnieuw verbinden met mezelf. Soms rende ik de trap op en huilde van blijdschap, een ervaring die ik nooit had gedacht terug te krijgen.
Dit veranderde alles. Ik wist: dit moet iedereen weten die vecht zoals ik ooit gevochten heb. Daarom doe ik wat ik doe: ik begeleid mensen die al van alles hebben geprobeerd, die zich vaak niet begrepen voelen en diep vanbinnen verlangen naar rust, vertrouwen en zichzelf terugvinden.
Wat ik jou toewens
Wat ik jou toewens
Dat jij opnieuw mag voelen dat je lichaam geen vijand is.
Vol vertrouwen en dankbaarheid weer dagelijkse dingen doet en denkt: “Wauw, ik doe dit weer!”
Dat je mag ontdekken dat er meer mogelijk is dan je nu misschien gelooft.
En dat je, net als ik, met nieuwsgierigheid mag ervaren dat er meer waarheden zijn dan je tot nu toe kent.


